Cara Gerila Menyelesaikan Masalah Kewangan

Satu hari ketika anda mengalami masalah kewangan akibat gaji yang lambat dibayar,

Kring, kring… kring, kring….. iPhone yang dibeli secara ansuran tu berbunyi.

Nombor tak dikenali……

Angkat…

“Salam bro, weh, kau bila nak bayar hutan ni? Dah 3 bulan kot. Aku nak pakai duit sekarang ni….. adik aku masuk hospital”

Anda, “Sori bro, aku pun tengah sesak ni… nanti aku ada duit, aku bayar. Bulan ni gaji sangkut lagi”

Lepas tu, bertalu-talu nombor lain naik. Semuanya oleh nombor yang tak dikenali. Dah cuak dah nak angkat. Sebab, bila angkat je, mesti orang nak kutip hutang.

Balik daripada tempat kerja, “Abang, kenapa tak angkat saya call tadi. Kredit saya dah habis, saya pinjam telefon nurse. Tu hah, anak kita masuk hospital, patah kaki.”

Dalam hati, “Aduh, masa ni lah nak masuk hospital”.

“Tu surat-surat abang”, ditunjuknya longgokan surat yang sampai siang tadi.

Surat kad kredit ada 5, surat astro, surat daripada TM, surat cinta daripada TNB, masuk kali ni, dah 3 bulan tak bayar bil, bil Air dan beberapa lagi surat lain yang promosikan kad kredit.

Haisy….. selain Air, semuanya nak minta duit. Masa sesak-sesak macam ni lah datang semuanya sekali gus.

Tanpa sedar, bergenang air mata anda, memikirkan kenapa benda ni berlaku kepada diri anda. Seolah-olah nasib malang.

Persoalan : Pernahkah perkara seperti ini berlaku kepada anda?

Macam pernahkan…….

Saya pun pernah juga, tambah-tambah berniaga sendiri, lagi teruk ! ๐Ÿ™‚

Ok, dekat sini, saya nak kongsikan kepada anda, “First Aid” kepada masalah anda ini !

Ini saya sendiri amalkan, dan Alhamdulillah, walaupun takde duit, hati tenang, keluarga bahagia ! Bila hati tenang, hati bahagia, barulah otak senang nak bekerja…..

Ok.

PERTAMA

Pertama sekali, solat taubat dan istighfar sebanyak-banyaknya. Saya amat percaya bahawa, rezeki yang datang kepada saya adalah daripada Allah.

Ustaz-ustaz saya selalu mengingatkan kepada saya, agar selalu memohon keampunan daripada Allah, untuk murah rezeki. Kalau hubungan kita dengan Allah ada masalah, biasanya rezeki kita pun akan ada masalah.

Kalau dapat duit pun, duit akan bocor dan habis ke tempat yang kita tak sedar.

KEDUA

Masalah boleh diselesaikan dengan komunikasi yang baik
Gambar kredit ke http://destinasi-islam.blogspot.com

 

Seterusnya, beritahu pasangan masalah kewangan anda. Biasanya, ketika waktu tekanan seperti ini, keretakan rumah tangga boleh berlaku. Dan biasanya, ia disebabkan masalah komunikasi.

Pasangan tidak sedar atau buat-buat tak sedar tentang masalah kewangan kita. Jadi, kita perlu beritahu, bahawa sekarang, kita akan berbelanja mengikut keperluan.

Saya selalu praktiskan ini, dan Alhamdulillah, isteri saya adalah pasangan yang memahami.

 

KETIGA

Potong Kad Kredit

Potong perbelanjaan yang tidak perlu. Saya senaraikan ye apa yang tidak perlu.

  • ย Astro – melainkan kedai makan, saya tidak nampak Astro sesuatu yang boleh mendatangkan income. Liabiliti
  • Bil telefon – Pakai prepaid.
  • Jimatkan elektrik – Kalau tak perlu tengok tv, tak payah buka. Air cond hanya buka ketika hari panas. Lampu dan kipas pastikan tertutup, jika tidak digunakan.Penuhkan peti ais dengan barang-barang. Lagi penuh peti ais, lagi kurang tenaga diperlukan. Kalau takde barang, penuhkan dengan bekas berisi air.
  • Berbelanja ketika orang lain tidak membeli belah dan dalam kuantiti yang BANYAK !
    – jimat minyak, jimat masa.
  • Makan di rumah. Kalau tak pandai memasak, belajar. Sekali makan dekat luar, boleh makan 2 hari dekat rumah.Kalau perlu, bawa bekal daripada rumah ke tempat kerja. Minum Air kosong/suam. Badan sihat, otak cergas dan JIMAT !

 

KEEMPAT

tingkatkan pendapatan

Ok, kita dah kurangkan perbelanjaan. Sekarang, tambahkan pendapatan pula.

Kalau anda ada masalah kewangan yang serius, baca post saya ini,
>>> Nak berapa Ringgit? Ikut cara gerila ni, berapa pun boleh dapat !!!

ps : ELAKKAN menyertai mana-mana MLM ketika ini. Saya bukan anti MLM, tapi kebanyakan MLM yang ada dekat Malaysia ni, kena keluar duit dahulu (BANYAK), untuk mula dapat income.

Tak untuk produk, untuk marketing, atau sekuran-kurangnya, duit minyak untuk attend meeting dan bertemu prospek. Jangan marah saya tentang yang ini, saya hanya menyampaikan pesanan guru saya sahaja.

 

KELIMA

Bila income dah bertambah, selain keperluan, fokus untuk bayar hutang dulu. Utamakan membayar hutang yang mempunyai RIBA* yang tinggi dahulu.
Sebagai contoh, kad kredit.

Selesaikan hutang kad kredit yang paling tinggi dahulu. Kalau ada 2,3 kad kumpul hutang kad jadi satu.

Detail jangan tanya saya :). Cuba tanya AKPK ๐Ÿ™‚

*RIBA juga dikenali sebagai bunga atau interest. Saja guna perkataan RIBA, sebagai menggambarkan ia adalah sesuatu yang teruk. Kalau guna “bunga” memanglah ramai suka. ๐Ÿ™‚

 

KEENAM

Bersedekah ! Mungkin akan ada yang kata saya gila. Tapi percayalah, bila kita bersedekah, rezeki kita akan bertambah.

Tak dapat banyak, mulakan dengan bersedekah dengan gula-gula 5 sen kepada kanak-kanak.

Sebaiknya, utamakan bersedekah kepada manusia daripada masjid. Bukan kata sedekah dekat masjid tak dapat pahala, tapi kalau sedekah dekat anak yatim, manfaatnya lebih besar. Wallahua’lam.

 

KETUJUH

Setelah berusaha, kita dianjurkan untuk bertawakkal. Jadi, sekarang ini, setelah usaha dan ikhtiar telah dibuat, bertawakkallah kepada Allah.

 

KELAPAN

Apabila masalah kewangan telah selesai, pergilah mencari ilmu yang boleh mendatangkan pendapatan, atau yang dapat mengawal kewangan.

Jangan tunggu bila ada masalah sekali lagi, baru nak sibuk-sibuk nak belajar itu, belajar ini.

Oklah, itu sahaja daripada saya, selamat mencuba !

Ikhlas;
Raja Kamil dot Biz

Sebarkan ilmu ini kepada orang lain, mungkin orang lain itu lebih memahami apa yang disampaikan.

PPS : Alhamdulillah, rezeki saya agak murah sekarang ini. Justeru, saya juga ingin bermurah hati dengan memberi sebuah hadiah misteri berupa sebuah buku yang amat berguna !

Apa anda perlu buat untuk dapatkan hadiah ini ialah, komen tentang artikel ini di bawah.

Komen yang terbaik akan dihubungi untuk diberikan hadiah ini.

Pertandingan ini tamat pada 1 Julai 2012

Tips Bijak Kewangan : Jangan Beri Hutang

Tip Bijak Kewangan : Jangan Beri Hutang

Tip Bijak Kewangan : Jangan Beri Hutang

 

 

Kewangan : Salah satu tip kewangan yang saya dapat daripada Pakdi (lihat profile beliau : Pakdi), ialah, 

Jangan beri hutang kepada orang lain !

Penerangan :

 

Kita jangan bagi hutang kalau orang nak pinjam duit dengan kita.

Apa yang kita boleh buat ialah, kita BAGI TERUS berdasarkan kemampuan kita.

Sebagai contoh, kawan kita nak pinjam RM1000. 

Apa boleh kita buat ialah, kita cakap baik-baik dengan dia, kita tak mampu nak beri pinjam RM1000, tapi kita boleh bagi RM100. Kita bagi terus, tak payah pulangkan balik.

 

Secara psikologi, kita takkan rasa terbeban nak fikir bila lah kawan kita tadi nak bayar hutang balik.

 

Secara akhlaknya pula, kita takkan hilang kawan, sebab biasanya, banyak kes putus kawan, bila kawan kita tadi, tak mampu nak bayar hutang kita. Nak jumpa malu. Hutang tak bayar lagi.

 

Sharekanlah post ini kepada kawan-kawan ye. Boleh sama-sama kumpul pahala.

Terima kasih;
Raja Kamil